جمعيت پزشکی انگیزه خراسان قانونی تحقیقات

جمعيت: پزشکی انگیزه خراسان قانونی تحقیقات اخبار حوادث

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی بازار در انتظار یکسان سازی قیمت ارز ، چرا ارز تب کرد ؟

در حالی که دلار بی تفاوت به سخنان رییس جمهوری آمریکا عبور کرد ولی کارشناسان اقتصادی می گویند اگر دولت بازار را مدیریت نکند، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز رون

بازار در انتظار یکسان سازی قیمت ارز ، چرا ارز تب کرد ؟

چرا ارز تب کرد ؟/ بازار در انتظار یکسان سازی قیمت ارز

عبارات مهم : بازار

در حالی که دلار بی تفاوت به سخنان رییس جمهوری آمریکا عبور کرد ولی کارشناسان اقتصادی می گویند اگر دولت بازار را مدیریت نکند، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز روند افزایشی پیدا کند .

به گزارش ایرنا، خیز قیمت ارز در بازار از چند روز گذشته شروع شد وبه بیش از 4 هزار تومان رسید. عوامل مختلفی جهت این رشد قیمت مطرح شد که بااهمیت ترین آنها زیاد کردن تقاضا به علت نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و سفر به عتبات عالیات، تهدیدات ترامپ، جبران کسری بودجه ، عرضه نشدن ارز در بازار بود.

بازار در انتظار یکسان سازی قیمت ارز ، چرا ارز تب کرد ؟

اما روز گذشته با تثبیت قیمت ارز در بازار دیدیم که علت این زیاد کردن قیمت ها هیاهوی آمریکایی ها نبوده هست. از سوی دیگر «محمدباقر نوبخت» سخنگوی قوه مجریه هم این اطمینان خاطر را به فعالان اقتصادی داد که دولت به دنبال زیاد کردن قیمت دلار نیست و این گفته که دولت خواهان زیاد کردن قیمت ارز هست، تهمت است.

نوبخت افزود: دولت با کم کردن ارزش ریال در برابر دلار متضرر خواهد شد و سیاست دولت کنترل قیمت ارز شناور و مهار تورم بوده و با کم کردن غیرمنطقی ارزش ریال در برابر دلار مخالف است .

در حالی که دلار بی تفاوت به سخنان رییس جمهوری آمریکا عبور کرد ولی کارشناسان اقتصادی می گویند اگر دولت بازار را مدیریت نکند، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز رون

و در حالی که عده ای بر این باور هستند که رشد قیمت دلار برآمده از ساز و کار بازار است و وقت آن رسیده که دلار به قیمت واقعی خود برسد و این شرایط بازار می تواند بستر یکسان سازی قیمت ارز را فراهم سازد. ولی در برابر عده ای هم معتقدند بانک مرکزی باید با مدیریت بازار، نوسانات قیمت ارز را کنترل کند آیا که آثار تورمی در سایر بخش های اقتصادی خواهد داشت و آینده نگری پذیری بازارها را از بین خواهد برد.

اما عنوان مهم این است که دلار چهار هزار تومانی تا چه زمانی در بازار دوام خواهد داشت و آیا بعد از این به بهانه های شروع سفرهای ژانویه (سال نو میلادی)، ادامه انتشار اخبار راجع به آینده برجام، گرانی های شب عید و… سمت و سوی قیمت ارز همچنان صعودی خواهد بود؟ کارشناسان در پاسخ به این پرسش می گویند که اگر بانک مرکزی وارد بازار نشود، دلار در سطح قیمتی 4 هزار تومان باقی خواهد ماند.

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا در این خصوص با «حمیدرضا برادران شرکاء» و« هادی حق شناس » کارشناسان ارشد اقتصادی به گفت وگو نشسته است .

بازار در انتظار یکسان سازی قیمت ارز ، چرا ارز تب کرد ؟

**بانک مرکزی مدیریت نکند، دلار تا شب عید گران می ماند

«حمیدرضا برادران شرکا» کارشناس اقتصادی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا راجع به نوسانات قیمت ارز در بازار در چند روز گذشته اظهار داشت: نوسان قیمت ارز چیز عجیبی نیست و در همه دنیا شاهد این نوسانات هستیم ولی عجیب این است که آیا بانک مرکزی در این شرایط بازار را کنترل نمی کند. نوسان قیمت ارز با هر دلیلی از جمله شروع سفرهای اربعین، سفرهای ژانویه، انتشار اخبار سیاسی و … این وظیفه بانک مرکزی این نوسانات را مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بازار با مداخله در آن متفاوت هست، گفت: دخالت در بازار زمانی رخ می دهد که در بازار قیمت های تعادلی بسیار اوج است و دولت بدون هیچ منطقی دخالت هایی را انجام می دهد ولی در حال حاضر بخش عمده ای از منابع ارزی در اختیار و کنترل بانک مرکزی است و بازار سهم بسیار ناچیزی از آن دارد.

در حالی که دلار بی تفاوت به سخنان رییس جمهوری آمریکا عبور کرد ولی کارشناسان اقتصادی می گویند اگر دولت بازار را مدیریت نکند، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز رون

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازار آزاد تاثیر بسیار محدودی در مدیریت عرضه و تقاضا دارد و از سوی دیگر این وظیفه برنامه ششم است که قیمت ارز به صورت مدیریت شده است شناور باشد و این مدیریت وظیفه قانونی بانک مرکزی است.

برادران شرکا با آینده نگری بازار ارز تا آخر سال، گفت: به طور قطع اگر بانک مرکزی بازار را کنترل نکند، خیز قیمت دلار تا شب عید ادامه خواهد داشت. دائما عواملی به وجود می آیند که منجر به زیاد کردن قیمت ارز شوند و در این میان عنوان مهم مدیریت بازار است.

بازار در انتظار یکسان سازی قیمت ارز ، چرا ارز تب کرد ؟

این کارشناس بازار ارز با تاکید بر اینکه قیمت دلار به تمام بازارهای کالایی و خدماتی کشور سیگنال می دهد، اظهار داشت: با زیاد کردن قیمت دلار تمام بازارهای داخلی دچار گرانی می شوند و حال اگر حتی قیمت دلار کم کردن پیدا کند آثار تورمی ایجاد شده است ناشی از زیاد کردن قیمت ان در سایر بازارها از بین نمی رود آیا که قیمت ها حالت چسبندگی دارند. به همین علت است که مدیریت بانک مرکزی از سوی دولت بسیار حائز اهمیت است.

برادران شرکا با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست یکسان سازی قیمت ارز، گفت: بانک مرکزی 4 سال است که قصد یکسان سازی قیمت ارز را دارد ولی تا کنون بعد از گذشت این مدت نسبت به اجرای این سیاست پولی ومالی اقدام نکرده است و اعتقاد هستم که دلایل ذکر شده است جهت این تاخیر منطقی نیست. اجرای این سیاست می تواند در منطقی شدن قیمت ارز موثر باشد.

وی افزود: اگر تعیین قیمت ارز به یک بازار غیرمتشکلی که سهم زیادی از بازار ارز ندارد وگذار شود این یک سهل انگاری است و می تواند پیامدهای منفی جهت سایر بخش های اقتصادی داشته باشد.

** انباشت تورم قیمت ارز را تعدیل می کند

همچنین «هادی حق شناس» کارشناس اقتصادی در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با بیان اینکه در مقایسه بازار ارز در شهریور 1396 با مدت مشابه یک سال قبل از آن شاهده می کنیم که قیمت ارز در این مدت تقریبا ثابت بوده هست، گفت : در کشورمان در آستانه ایام اوج سفرهای خارجی نوسانات مختصری در قیمت ارز مواجه می شویم ولی تغییرات قیمتی عوامل بسیر متعددی دارد.

وی با اشاره به ثبات قیمت ارز در طول یک سال گذشته ادامه داد: قیمت ارز در شرایطی تقریبا ثابت بوده که در طول چهار سال گذشته تورم انباشته وجود داشته که این تجمیع باید در تعدیل قیمت ارز تخلیه شود.

حق شناس راجع به علت تخلیه نشدن تورم انباشته در قیمت ارز طی چهار سال گذشته ، گفت: علت اول خوشبینی مردم به ثبات اقتصادی با اسقرار دولت یازدهم بوده هست. امضای تفاهمنامه برجام و آثار آن در دوران پسابرجام علت دوم و علت سوم آن، کنترل سیاست های ارزی بانک مرکزی است وگرنه به طور قطع قیمت ارز باید با فرمول مابه تفاوت میانگین تورم داخلی و تورم خارجی تعدیل می شد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال درجا زدن دلار در قیمت 4 هزار تومان وجود دارد، اظهار داشت: به نظرم اگر دولت در بازار ارز دخالت نکند، دلار در قیمت بالای چهار هزار تومان باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: هر اقدامی از سوی دولت به معنای مداخله نیست ولی نوع سیاست دولت می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر دولت از این وقت استفاده کند و سیاست یکسان سازی قیمت ارز به اجرا برسد به طور قطع عملیاتی شدن این سیاست به نفع اقتصاد ملی خواهد بود. البته دولت سال گذشته وقت اجرای سیاست یکسان سازی قیمت ارز را داشت و باید نسبت به اجرای آن اقدام می کرد و جلوی رانت بازار ارز را می گرفت.

** آینده نگری ناپذیری فضای اقتصادی با نوسان قیمت ارز

نرخ ارز یکی از شاخص های مهم اقتصاد کشور محسوب می شود که نقش تعیین کننده در عملکرد حوزه های متفاوت اقتصاد دارد حال اینکه هر چه قیمت ارز ثبات بیشتری داشته باشد، قدرت آینده نگری و آینده نگری را جهت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی زیاد کردن می دهد. بااهمیت ترین پیامد افت و خیز قیمت ارز به خاص دلار هم در آینده نگری پذیری اقتصاد و اوضاع بازارهای متفاوت خود را نشان می دهد و یکی از بااهمیت ترین دستاوردهای دولت یازدهم در طول چهار سال گذشته ثبات اقتصادی بوده که بخشی از آن به واسطه ثابت ماندن قیمت ارز بوده است.

طبق گفته کارشناسان، قیمت ارز تابعی از عرضه و تقاضای این کالا در بازار، تابع میزان تورم داخلی و خارجی و همچنین متاثر از تغییرات قیمتی است که در بازارهای داخلی و جهانی ایجاد می شود. حال اینکه یکی از راهکارهای دفع نوسانات قیمت ارز، یکسان سازی قیمت ها است و اگر به دنبال ثبات در بازار ارز هستیم، دولت باید هر چه سریع تر نسبت به یکسان سازی قیمت ها در بازار اقدام کند. به طور قطع مم ترین مزیت تثبیت قیمت ارز در کم کردن ریسک در برنامه ریزی آینده جهت سرمایه گذاری است و این می تواند باعث ورود سرمایه های داخلی و خارجی به بازارهای مولد شود همان چیزی که وظیفه برنامه ششم توسعه و سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

واژه های کلیدی: بازار | سیاست | مرکزی | مدیریت | اقتصادی | روز گذشته | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

بدون دیدگاه

دیدگاه شما

نظر شما:

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار